İzmir doğumlu olan heykeltıraş Aslı Özer, sanatıyla yalnızca Türkiye’de değil, dünya genelinde farklı kültürleri harmanlayarak evrensel bir anlatı oluşturmayı başaran bir sanatçıdır. Orta Doğu, Afrika, Kuzey Amerika, Orta Asya, Uzak Doğu ve Avrupa ülkelerinde yaşamış ve bu bölgelerdeki zengin kültürel birikimleri gözlemleme fırsatı bulmuş olan Özer, bu deneyimleri eserlerine yansıtarak zengin içerikler üretmektedir.
Sanatçının çalışmaları, insan bedeni merkezli figüratif ve soyut heykel anlayışını içermekte ve bu bağlamda insanın iktidar karşısındaki durumu ile güç ilişkilerini sorgulamaktadır. Özer, “özne” ve “nesne” kavramları etrafında dönen derin sorgulamalarla, izleyiciyi düşündürmeyi hedeflemektedir.
Sanatın Temaları ve Kullanılan Kavramlar
Aslı Özer’in sanatında, “iktidar”, “aidiyet”, “kimlik”, “gelecek”, “transhümanizm”, “insan sonrası” ve “kültür” gibi kavramlar temel bir yer tutmaktadır. Sanatçı, heykellerinde insan bedenini bir metafor olarak kullanarak, bu kavramları somutlaştırmakta ve derin temaları görünür kılmaktadır. Ayrıca, yalnızca bedeni değil, duyuların ve duyguların heykel diline nasıl dönüştürülebileceğine dair sorular sorarak izleyiciyle etkileşime geçmektedir. Bu çerçevede, sosyolojik ve psikolojik açılardan da insan davranışlarını inceleyen Özer, ekolojik meseleleri de sanatının önemli bir parçası haline getirmektedir.
Öteki Kavramı ve Malzeme Çeşitliliği
Heykel çalışmalarında malzeme çeşitliliğine büyük bir önem veren Aslı Özer, hem geleneksel hem de çağdaş malzemeleri ustalıkla bir araya getirerek yenilikçi formlar yaratmaktadır. Klasik heykel malzemeleri olan taş, metal, cam ve ahşap kullanmanın yanı sıra, atık materyaller, resin, epoksi ve polimer gibi modern malzemeleri de yontma tekniğiyle birleştirerek, eserlerinde “öteki” kavramını dahil etmektedir. Bu yaklaşımıyla, heykelin figüratif ve soyut yönlerini bir araya getiren özgün bir anlatım dili geliştirmiştir.
Akademik Kariyeri ve Eğitimi
Aslı Özer’in akademik kariyeri, sanatsal yolculuğuyla paralel olarak zengin bir içerik sunmaktadır. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü’nden lisans ve yüksek lisans derecelerini almış olan Özer, aynı üniversitede Sanat ve Tasarım Bölümü’nde sanatta yeterlilik eğitimine tez aşamasında devam etmektedir. Ayrıca, Anadolu Üniversitesi Kamu Yönetimi Bölümü’nde lisans eğitimi almış olması, toplumsal meseleler ve yönetim kavramlarına duyduğu ilgiyi de yansıtmaktadır.
Ekolojik Kaygılar ve Sergi Katılımları
2012 yılından bu yana kendi atölyesinde çalışmalarını sürdüren Aslı Özer, eserlerini ulusal ve uluslararası birçok sergide sanatseverlerle buluşturmaktadır. 2024 yılı boyunca İstanbul, İzmir ve Şırnak’ta birçok sergiye katılacak olan sanatçı, “Digital Echos”, “Veni, Vidi, Vici” ve “Serbest-lik” gibi önemli karma ve kişisel sergilerde yer almıştır. Ayrıca, İzmir’deki Büyük Efes Sanat Günleri ve Aryom Kültür Merkezi’nde düzenlenen “Sanatta Girişimcilik” sergileri, sanatçının son dönemdeki dikkat çekici katılımlarından bazılarıdır. “Çığlık: Doğanın Döngüsünden Sanatsal İzlenimler” sergisi ise Özer’in ekolojik kaygılarını ve doğanın döngüsüne olan sanatsal ilgisini daha da belirgin hale getirmektedir.
İnsanın Varoluşsal Meseleleri ve Başarıları
Aslı Özer, heykel çalışmalarıyla birçok ödül kazanmış bir sanatçıdır. 2023 yılında Base 7. Edisyon Sergisi’nde yer alması ve Base Jumbo Sürdürülebilirlik Sergisi’ne seçilmesi, sanatında sürdürülebilirliğe ve çevre duyarlılığına verdiği önemi vurgulayan başarılar olarak öne çıkmaktadır. Ayrıca, Turgut Pura Vakfı’nın 40. Yıl Heykel Yarışması’nda sergileme hakkı kazanması ve 2019 yılında 18. EÇEV Heykel Yarışması’nda Cengiz Çekil Jüri Özel Ödülü’nü alması, heykel sanatındaki yetkinliğinin bir başka göstergesidir.
Özer, sanatı aracılığıyla yalnızca estetik bir deneyim sunmakla kalmayıp, aynı zamanda derin bir toplumsal ve kültürel eleştiri yapmayı amaçlamaktadır. Heykellerinde malzemenin sınırlarını zorlayarak ve kültürlerarası bir diyalog kurarak, insanın varoluşsal meselelerini evrensel bir dille ifade etmektedir. Ekolojik kaygılarla şekillenen sanatsal bakışı, geleneksel heykel anlayışını yeniden yorumlarken, çağdaş sanatın sunduğu özgürlüklerle sanatını dönüştürerek yeni ufuklara taşımaktadır.
Aslı Özer, sanatının kültürler ve disiplinler arasında kurduğu güçlü köprülerle çağdaş sanat sahnesinde kendine özgü ve yenilikçi bir heykeltıraş olarak yükselmeye devam etmektedir.